Functie
Docent aan de Universiteit Utrecht, afdeling Educatie en Pedagogiek.
Buitenpromovendus aan de Radboud Universiteit.
NVO Orthopedagoog Generalist bij Expertisecentrum Ponto.
Achtergrond en werkzaamheden
Verzorgen van universitair onderwijs op het gebied van leer- en gedragsproblemen, diagnostiek en behandeling (orthopedagogiek).
Onderzoek gericht op de affectieve aspecten van leren (lezen, spellen en rekenen) en leerproblemen.
Cursorisch postacademisch onderwijs voor zorgprofessionals gericht op diagnostiek en behandeling van (complexe) leerproblematiek (dyslexie en dyscalculie) en comorbiditeit.
Ontwikkelen van testmiddelen en behandelmaterialen voor zorgprofessionals gericht op de affectieve aspecten van leerproblemen.
Publicaties
Van der Ven, S. H. G., Van der Beek, J. P. J., Dams. J., Van de Weijer-Bergsma, E., & De Bree, E. H. (2024). Lees- en spellingbelevingsschaal. Handleiding. Hogrefe.
Van der Beek, J. P. J., Suijkerbuijk, L., & De Bree, E. H. (2023). De behandeling van emotionele problemen bij ernstige dyslexie. Suggesties voor behandelaren in de (vergoede) dyslexiezorg. Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie nieuwsbrief 31.
Van der Beek, J. P. J., Mönch, M. E., Toll, S. W. M., & Van Luit, J. E. H. (2021). Wegwijs in dyslexie en dyscalculie: Handleiding. LannooCampus.
Van der Beek, J. P. J., Mönch, M. E., Toll, S. W. M., & Van Luit, J. E. H. (2021). Wegwijs in dyslexie: Werkboek voor kinderen en jongeren. LannooCampus.
Van der Beek, J. P. J., Mönch, M. E., Toll, S. W. M., & Van Luit, J. E. H. (2021). Wegwijs in dyscalculie: Werkboek voor kinderen en jongeren. LannooCampus.
Van der Beek, J. P. J., Toll, S. W. M., & Van Luit, J. E. H. (2017). Rekenbelevingsschaal. Handleiding. Hogrefe.