Stichting Dyslexie Nederland

Bestuur Stichting Dyslexie Nederland

Functie

Elise de Bree is werkzaam aan de Universiteit Utrecht bij de afdeling pedagogiek in diverse samenlevingen. Haar leerstoel, bekostigd door Koninklijke Auris, betreft taalontwikkelingsstoornissen in het passend onderwijs.

Achtergrond en werkzaamheden

Elise de Bree is gepromoveerd aan de Universiteit Utrecht op taalontwikkeling van kinderen met een familiair risico op dyslexie en kinderen met TOS. Haar onderzoek is gericht op taalontwikkeling en TOS, lezen, spellen en dyslexie binnen de context van het onderwijs.

Publicaties

de Bree, E., van den Boer, M., Toering, B., & de Jong, P. F. (Accepted/In press). A Stitch in Time…: Comparing Late-Identified, Late-Emerging and Early-Identified Dyslexia. Dyslexiahttps://doi.org/10.1002/dys.1712

de Bree, E., & Zee, M. (2021). The unique role of verbal memory, vocabulary, concentration and self-efficacy in children’s listening comprehension in upper elementary grades. First Language41(2), 129-153. https://doi.org/10.1177/0142723720941680

Zee, M., de Bree, E., Hakvoort, B., & Koomen, H. M. Y. (2020). Exploring relationships between teachers and students with diagnosed disabilities: A multi-informant approach. Journal of Applied Developmental Psychology66, [101101]. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2019.101101

Van Der Ven, S., & de Bree, E. (2019). Variation is the Spice of Spelling: The Effect of Implicit Cues on Dutch Past Tense Spelling is Dependent on Age, Literacy, and Task Format. Scientific Studies of Reading23(5), 369-385. https://doi.org/10.1080/10888438.2019.1579217

van Viersen, S., de Bree, E. H., & de Jong, P. F. (2019). Protective Factors and Compensation in Resolving Dyslexia. Scientific Studies of Reading, 23(6), 461-477. https://doi.org/10.1080/10888438.2019.1603543

van Viersen, S., de Bree, E. H., Zee, M., Maassen, B. A. M., van der Leij, D. A. V., & de Jong, P. F. (2018). Pathways Into Literacy: The Role of Early Oral Language Abilities and Family Risk for Dyslexia. Psychological Science, 29(3), 418-428.

Website

Prof. dr. Elise de Bree - Sociale Wetenschappen - Universiteit Utrecht (uu.nl)